Megújulásunk támogatója:  

Őserők küzdelme

Halászbástya és díszlépcsőzet, Budapest
Pályázó: Konti04
Kép dátuma: 2016.10.09 06:39
Feltöltés dátuma: 2016.12.16 21:22

Őserők küzdelme

 
 

Eddig 1 ember értékelte.

Értékeléshez jelentkezz be!

2017.01.07 22:26 Szőnyi IstvánÉrtékelés: 2 

Ez a téma sokkal többet érdemelt volna. Ha egy fotós veszi a fáradságot, és a „ki korán kel, aranyat lel” közmondás szellemében már 6:39-kor a helyszínen van, az arról tanúskodik, hogy tudatosan készült valami hasonló felvételre. Ehhez képest nem értem, hogy miért egy olyan képet küldött be erre a pályázatra, amelyen zavaró szellemképek tűnnek fel. Ami azért is furcsa, mert tapasztalataim szerint ezen a korai órán még a japán turisták sem szoktak kötelékben repülni ezen az idegenforgalmi szempontból frekventált helyszínen. Vagyis egy kis türelemmel ki lehetett volna várni, amíg a kép témája szempontjából felesleges, zavaró járókelő kisétál a képből, és a szellemképe sem hagy nyomot a felvételen. Vagy ha éppen rosszkor volt rossz helyen, akkor mi akadályozta meg a fotóst, hogy újabb felvételeket készítsen a témáról – immár zavaró járókelők nélkül? De ez csak apróság. Nagyobb gond, hogy az enyhén megdöntött kamera miatt az architektúra perspektivikusan torzul, ami egy épített örökséget bemutató fotónál kimondottan zavaró. Ennek kiküszöböléséhez ma már nem kell dönthető hátfalú géppel a helyszínre kivonulni – a perspektívakorrekciót az utómunka során egy perc alatt el lehet végezni. Ehhez persze olyan nézőpontot és képkivágást kellett volna választani, ami ezt az utólagos korrekciót lehetővé teszi. Ebben az esetben valamivel több teret kellett volna hagyni a jobb oldali fedett építmény mellett. Egyrészt azért, hogy levegősebb legyen a kompozíció, vagyis ne legyen annyira közel a kép széléhez, másrészt azért, hogy ebből a képről nagyon hiányzó architektúra részletből a perspektívakorrekció után is megmaradjon annyi, hogy ne vágjon bele a kép széle, és a képen láthatónál valamivel levegősebben helyezkedhessen el a kép kompozíciójának ez a hangsúlyos motívuma. Így ugyanis igen esetleges, hogy a kép jobb szélén éppen ott ér véget az architektúra, ahol. Persze, ha valaki csak arra törekszik, hogy a másik hangsúlyos motívum, a kandeláber – ha török, ha szakad – a preferált „harmadolóba” kerüljön, akkor ne csodálkozzon, hogy ilyen rossz kompromisszumot kell kötnie a másik hangsúlyos motívum rovására. Megjegyzem, a kecske is jól lakhatna, vagyis a lámpa is maradhatna a harmadolóban – ha már ez volt a cél –, és a káposzta is megmaradhatna, vagyis a fedett építmény is szerencsésebb (levegősebb) elhelyezéssel tölthetné be a kompozícióban azt a hangsúlyos szerepet, amelyet formai jelentősége alapján megérdemel, ha a fotós valamivel távolabbi nézőpontot és/vagy bővebb képkivágást választ. Ebben az esetben – körültekintőbb előkészület, több türelem és némi utómunka révén – a kép valamennyi említett szerkesztési anomáliája könnyedén kiküszöbölhető lehetett volna.

a forduló összes képe
fotópályázat