Deván viadukt

Ország:
Szlovákia
Szélesség (lat):
N 48° 46,473'
Hosszúság (lon):
E 17° 33,822'
Védettség van?
nem
Típus:
Híd
Jelentőség:
Egyetemes jelentőség: 2
Jelentőség a szűkebb környezet/adott ország szempontjából: 3
Magyar történelmi jelentőség: 2
Jelentőség a szűkebb környezet/adott ország szempontjából: 3
Magyar történelmi jelentőség: 2
A település mai neve:
A település magyar neve:
Cím:
Külterületen, a várostól északra, Vágújhely-Verbóc vasútvonalon
Egyéb adat:
Rövid leírás:
Az egykori Nyitra vármegyei Miava várost a 16. század végén a Magyar Királyság különböző területeiről ide érkezett telepesek hozták létre. Miután a Felvidék az I. Világháborús vereséget követő "Trianoni Béke" értelmében Magyarországtól az újonnan kreált Csehszlovákiához került, az új államalakulatnak számos problémával kellett szembenéznie. Ezek egyik legsúlyosabbika a cseh-morva és szlovák országrész közti közlekedési lehetőségek nyomasztóan kis volumene volt. Amint lehetett, a csehszlovák állam ezért hozzálátott új közlekedési vonalak kiépítéséhez.
E munkák egyikekén létesítettek vasúti összeköttetést a Vág nyugati partján futó vonal és Morvaország között. A Vágújhelynél elágazó vonal Miaván keresztül haladt egészen Verbócig, ahonnan morva területen haladt tovább. A terep nem kedvezett a vasútépítésnek, a nagy szintkülönbségek áthidalására számos viaduktot, hidat és alagutat kellett megépíteni. Ezek sorában épült fel a Miava határában, egy völgy fölött található Deván viadukt is. A 209 méter hosszú vasúti műtárgy 5 nyílással rendelkezik. A központi rész három hatalmas, vasbetonból készült, tört kővel burkolt pilléren nyugszik. Az ezek közötti egyenként 49 méteres távolságokat acél rácsos tartós hidelemekkel kötötték össze. A híd két végén további 1-1, 24 m fesztávú ív található.
A vasútvonalat, amelynek e viadukt is része volt, 1927-ben adták át a forgalomnak. Ekkor ez volt az ország egyik legnagyobb méretű viaduktja. A II. Világháború idején a híd megrongálódott, de helyreállítását követően máig használatban van.
A leírás adatainak forrása:
Peter Paulík: Mosty na území Slovenska című könyve.
E munkák egyikekén létesítettek vasúti összeköttetést a Vág nyugati partján futó vonal és Morvaország között. A Vágújhelynél elágazó vonal Miaván keresztül haladt egészen Verbócig, ahonnan morva területen haladt tovább. A terep nem kedvezett a vasútépítésnek, a nagy szintkülönbségek áthidalására számos viaduktot, hidat és alagutat kellett megépíteni. Ezek sorában épült fel a Miava határában, egy völgy fölött található Deván viadukt is. A 209 méter hosszú vasúti műtárgy 5 nyílással rendelkezik. A központi rész három hatalmas, vasbetonból készült, tört kővel burkolt pilléren nyugszik. Az ezek közötti egyenként 49 méteres távolságokat acél rácsos tartós hidelemekkel kötötték össze. A híd két végén további 1-1, 24 m fesztávú ív található.
A vasútvonalat, amelynek e viadukt is része volt, 1927-ben adták át a forgalomnak. Ekkor ez volt az ország egyik legnagyobb méretű viaduktja. A II. Világháború idején a híd megrongálódott, de helyreállítását követően máig használatban van.
A leírás adatainak forrása:
Peter Paulík: Mosty na území Slovenska című könyve.
Adatlapot készítette:
szépmíves
Adatfelvétel ideje:
2019-06-11 12:35:48
Közeli objektumok
Közúti híd (3.749 km)
Csejte vára (15.552 km)
Szent László plébániatemplom (17.589 km)
Íves vasbeton híd (19.880 km)
Alexandriai Szent Katalin ferences kolostor (24.464 km)
Bolondóc vára (24.544 km)
Mindenszentek római katolikus templom (24.868 km)
Kultúrház (25.720 km)
Szent Mihály templom és Szent Anna kápolna (25.734 km)
Szent György rotunda (26.085 km)