Megújulásunk támogatója:  

Marchegg-viadukt


Forrás: Peter Paulík könyve

1876-os évszámos szöveg (árvízi szintjel?) az egyik hídpilléren. Forrás: Peter Paulík könyve.

Forrás: Peter Paulík könyve
Ország:
Szlovákia
Szélesség (lat):
N 48° 14,460'
Hosszúság (lon):
E 16° 56,917'
Védettség van?
nem
Típus:
Híd
Jelentőség:
Egyetemes jelentőség: 2
Jelentőség a szűkebb környezet/adott ország szempontjából: 3
Magyar történelmi jelentőség: 3
A település mai neve:
A település magyar neve:
A település német neve:
A település latin neve:
Cím:
A város határának északnyugati szélén, külterületen, a Morava folyó fölött
Egyéb adat:
A Morava folyó képezi ma az osztrák-magyar államhatárt, így a híd fele már Ausztriához tartozik.
Rövid leírás:
A vasúti közlekedés számára épült Marchegg-viadukt - az ún. Vörös-híddal együtt - igen fontos szerepet töltött be Pozsony nyugati közlekedési kapcsolataiban. A híd része volt a magyar országgyűlés által 1836-ban elhatározott, Pestet Vácon, Érsekújváron, Pozsonyon keresztül Béccsel összekötő, tervezett vasútvonalnak, melyet a Magyar Középponti Vasúttársaság 1844-ben kezdett el építeni. A viadukt nevét onnan kapta, hogy a Morava folyón átívelve a túlsó oldalon az Alsó-ausztriai Marchegg faluval teremtett összeköttetést. Építési munkálatai 1845-1850 között zajlottak. A maga 474 méterével annak idején ez volt az egész Monarchia leghosszabb hídja.

Eredeti kialakítása szerint magát a folyót egy 43 m hosszú, két nyílású, fa gerenda híd ívelte át. Ehhez mindkét oldalon 10-10 db, egyenként 15 méteres, boltíves nyílású tégla-kő anyagú hídszakasz csatlakozott, átívelve a folyó két oldali széles árterét. 1866-ban a porosz-osztrák háború hadi eseményei során a visszavonuló osztrák seregek a híd központi fa részét elpusztították. 1868-as helyreállításakor már acél szerkezetű híddal pótolták a hiányzó részt. Az I. Világháború idején, hogy növeljék a Keleti Frontra való hadi szállítás kapacitását, a híd két sínpárosra való kiszélesítését tervezték, de ebből végül semmi nem valósult meg. A híd így 1945. április 6-áig szolgálhatta a közlekedést, amikoris a visszavonuló német csapatok központi részét fölrobbantották. A helyreállítás 14 évet váratott magára.

Mindazonáltal a Marchegg-viadukt a Pozsony-környéki vasúti hidak talán leglátványosabb eleme.

A leíráshoz felhasználtuk Peter Paulík: Mosti na území Slovenska. (Bratislava, 2014.) c. munkáját.
Adatlapot készítette:
szépmíves
Adatfelvétel ideje:
2016-11-05 02:54:53
 
 

Összetett keresés

Új jelentés készítéséhez be kell jelentkezni.

Közeli objektumok

Pálffy kastély (5.463 km)
Zsinagóga (7.090 km)
Dévényi vár (7.738 km)