Marchegg-viadukt

Forrás: Peter Paulík könyve

1876-os évszámos szöveg (árvízi szintjel?) az egyik hídpilléren. Forrás: Peter Paulík könyve.

Forrás: Peter Paulík könyve
Ország:
Szlovákia
Szélesség (lat):
N 48° 14,460'
Hosszúság (lon):
E 16° 56,917'
Védettség van?
nem
Típus:
Híd
Jelentőség:
Egyetemes jelentőség: 2
Jelentőség a szűkebb környezet/adott ország szempontjából: 3
Magyar történelmi jelentőség: 3
Jelentőség a szűkebb környezet/adott ország szempontjából: 3
Magyar történelmi jelentőség: 3
A település mai neve:
A település magyar neve:
A település német neve:
A település latin neve:
Cím:
A város határának északnyugati szélén, külterületen, a Morava folyó fölött
Egyéb adat:
A Morava folyó képezi ma az osztrák-magyar államhatárt, így a híd fele már Ausztriához tartozik.
Rövid leírás:
A vasúti közlekedés számára épült Marchegg-viadukt - az ún. Vörös-híddal együtt - igen fontos szerepet töltött be Pozsony nyugati közlekedési kapcsolataiban. A híd része volt a magyar országgyűlés által 1836-ban elhatározott, Pestet Vácon, Érsekújváron, Pozsonyon keresztül Béccsel összekötő, tervezett vasútvonalnak, melyet a Magyar Középponti Vasúttársaság 1844-ben kezdett el építeni. A viadukt nevét onnan kapta, hogy a Morava folyón átívelve a túlsó oldalon az Alsó-ausztriai Marchegg faluval teremtett összeköttetést. Építési munkálatai 1845-1850 között zajlottak. A maga 474 méterével annak idején ez volt az egész Monarchia leghosszabb hídja.
Eredeti kialakítása szerint magát a folyót egy 43 m hosszú, két nyílású, fa gerenda híd ívelte át. Ehhez mindkét oldalon 10-10 db, egyenként 15 méteres, boltíves nyílású tégla-kő anyagú hídszakasz csatlakozott, átívelve a folyó két oldali széles árterét. 1866-ban a porosz-osztrák háború hadi eseményei során a visszavonuló osztrák seregek a híd központi fa részét elpusztították. 1868-as helyreállításakor már acél szerkezetű híddal pótolták a hiányzó részt. Az I. Világháború idején, hogy növeljék a Keleti Frontra való hadi szállítás kapacitását, a híd két sínpárosra való kiszélesítését tervezték, de ebből végül semmi nem valósult meg. A híd így 1945. április 6-áig szolgálhatta a közlekedést, amikoris a visszavonuló német csapatok központi részét fölrobbantották. A helyreállítás 14 évet váratott magára.
Mindazonáltal a Marchegg-viadukt a Pozsony-környéki vasúti hidak talán leglátványosabb eleme.
A leíráshoz felhasználtuk Peter Paulík: Mosti na území Slovenska. (Bratislava, 2014.) c. munkáját.
Eredeti kialakítása szerint magát a folyót egy 43 m hosszú, két nyílású, fa gerenda híd ívelte át. Ehhez mindkét oldalon 10-10 db, egyenként 15 méteres, boltíves nyílású tégla-kő anyagú hídszakasz csatlakozott, átívelve a folyó két oldali széles árterét. 1866-ban a porosz-osztrák háború hadi eseményei során a visszavonuló osztrák seregek a híd központi fa részét elpusztították. 1868-as helyreállításakor már acél szerkezetű híddal pótolták a hiányzó részt. Az I. Világháború idején, hogy növeljék a Keleti Frontra való hadi szállítás kapacitását, a híd két sínpárosra való kiszélesítését tervezték, de ebből végül semmi nem valósult meg. A híd így 1945. április 6-áig szolgálhatta a közlekedést, amikoris a visszavonuló német csapatok központi részét fölrobbantották. A helyreállítás 14 évet váratott magára.
Mindazonáltal a Marchegg-viadukt a Pozsony-környéki vasúti hidak talán leglátványosabb eleme.
A leíráshoz felhasználtuk Peter Paulík: Mosti na území Slovenska. (Bratislava, 2014.) c. munkáját.
Adatlapot készítette:
szépmíves
Adatfelvétel ideje:
2016-11-05 02:54:53
Közeli objektumok
Vasúti felüljáró (1.012 km)
Szentlélek templom (4.227 km)
Vasúti felüljáró (4.817 km)
Pálffy kastély (5.463 km)
Vasúti felüljáró (6.730 km)
Római fürdő maradványai (7.087 km)
Zsinagóga (7.090 km)
Dévényi vár (7.738 km)
Rotunda maradványai (7.917 km)
Nagymorva kori templom maradványai (7.928 km)