Megújulásunk támogatója:  

Hajógyári-sziget épületei

azonosító:
11459
törzsszám:
16165
szélesség (lat):
N 47° 32,499'
hosszúság (lon):
E 19° 2,887'
védettség:
Műemléki védelem
jelleg:
Építmény
név jellemző:
Mai
eredeti kategória:
Ipari műemlék
eredeti főtípus:
vízi közlekedés
jelenlegi kategória:
Ipari műemlék
jelenlegi főtípus:
egyéb ipari építmény
megye:
Budapest
helység:
helyrajzi szám:
23799, 18386/4, 18386/5, 18386/7, 18386/9 (környezet: 18386/3, 23798/1, 23796/7, 23796/8, 23796/18, 23798/3, 23798/4, 23798/5, 18386/6, 18386/8, 18386/2)
földhivatal:
Fővárosi Kerületek Földhivatala
állapot:
Felújítás / átépítés alatt
rövid leírás:
Az Óbudai-hajógyári sziget Budapest É-i részén, a Duna fő ága és a 70-80 méter széles óbudai mellékága között fekszik, az 1651. és 1654. folyamkilométer között. Hossza 2500-2700 méter, legnagyobb szélessége kb. 500-550 méter hosszú, területe 108 hektár. Déli részét kb. 1 km. hosszú, 8,6 hektáros felszínű öböl osztja ketté. A hajógyár a sziget D-i részén, az öböl két oldalán terül el, kb. 32 hektárt foglalva el. A 40-nél több épületet magába foglaló, 150 éve zárt gyárterületen a beépítést az ipari építészetre jellemző, technológia meghatározta funkcionalitás határozta meg. Védett épületek a következők: 114 Tengely-, és csőszerelőműhely (hrsz.: 18386/9), 117 Trafóház (hrsz.: 18386/9), 120 Védőtető (hrsz.: 23799, öböl), 130 Asztalosműhely (hrsz.: 18386/7), 131 Központi raktár (hrsz.: 18386/7), 134 Porta és irodaház (hrsz.: 18386/5) , 210 Hajóvillamossági és mázoló műhely (hrsz.: 18386/4), 213 Központi öltöző (hrsz.: 18386/4), 631 Kompresszorház (hrsz.: 18386/4). Az 1829-ben alapított Első Dunagőzhajózási Társaság a Bécs melletti Florisdorfban kezdte meg működését. Az ottani lehetőségeket hamar kinövő hajógyár számára 1833-ban Széchenyi ajánlotta téli kikötőnek, illetve gyárnak az Óbudai szigetet. A hajók 1835/36-ban már Óbudán teleltek, 1836 októberében pedig vízre bocsátották az első, itt készült hajót. Hajógyári tevékenység 1991-ig zajlott a szigeten.
külső leírás:
Földrajzi elhelyezkedés
Az Óbudai-hajógyári sziget Budapest É-i részén, a Duna fő ága és a 70-80 méter széles óbudai mellékága között fekszik, az 1651. és 1654. folyamkilométer között. Hossza 2500-2700 méter, legnagyobb szélessége kb. 500-550 méter hosszú, területe 108 hektár. Déli részét kb. 1 km. hosszú, 8,6 hektáros felszínű öböl osztja ketté. A hajógyár a sziget D-i részén, az öböl két oldalán terül el, kb. 32 hektárt foglalva el.


Leírás
114 Tengely-, és csőszerelőműhely
épült: 1920-as évek
Egyhajós, kétszintes, nyújtott téglány alaprajzú, nyeregtetős, K-i oldalán bővített csarnoképület.
117 Trafóház
épült az 1920-as években
Téglány alaprajzú, kétszintes, nyeregtetős épület, emeleti szintjén félkörablakokkal.
120 Védőtető
épült: 1905
A magas bontási költségek miatt maradt állva.
Egyik oldalával a szigetre, másik hosszoldalával az öböl medrébe állított betonlábakra támaszkodó, rácsostartó szerkezetű, nyeregtetős acélcsarnok.
130 Asztalosműhely
Épült a 19. sz. közepén
Nyújtott téglány alaprajzó, kétszintes, nyeregtetős épület, a homlokzatán az emeletre vezető lépcsővel, földszintjén körívzárású, emeletén négyzetes ablakokkal.
Földszinti részeiben még a múlt század második felének állapotát hordozza, az emeletek már átépítettek.
131 Központi raktár
épült a 19. sz. közepén
nyújtott téglány alaprajzú, kétszintes, nyeregtetős épület.
134 Porta és irodaház
épült az 1920-as években
Négyzetes, kétszintes, sátortetős épülethez D-i oldalán porta földszintes tömege csatlakozik.
210 Hajóvillamossági és mázoló műhely
épült 1890-ben
Klasszicista jegyeket hordozó, helyenként téglaarchitektúrás, téglány alaprajzú, emeletes, lapostetős épület. Földszinti részeiben még a múlt század második felének állapotát hordozza, az emeletek már átépítettek. A régi RRT szerint bontható lett volna.
213 Központi öltöző
épült: 1930
Kétszintes, téglány alaprajzú, nyeregtetős, bazilikális csarnoképület. A régi RRT szerint bontható lett volna.
631 Kompresszorház
épült az 1930-as években
Téglány alaprajzú, kétszintes, kontyolt nyeregtetős épület, emeleti szintjén félköríves ablakok.
állapot leírása:
Egy 2003 áprilisában kelt, az ügyvezető igazgató által kiadott Információs memorandum szerint a HSZV Kft tulajdonában lévő 48 épület/építmény 85 %-a az elmúlt 11 évben felújításra került. Az épületek a felújítás során megtartották eredeti arculatukat, tömeg- és formaképzésüket. Belül valamennyi épület átalakításra, korszerűsítésre került, a tervezett funkciónak megfelelően. Megerősítésre, felújításra kerültek az épületek födémei, épületgépészeti és villamossági berendezései. A folyamatos használat és karbantartás miatt az épületek műszaki állapota jó.

114 Tengely-, és csőszerelőműhely
2001-ben teljes tető- és homlokzat-felújítás történt.
117 Trafóház
1993-ban a HSZV teljesen felújította
120 Védőtető
Jó állapotú. Statikai felülvizsgálat javasolt. Bontása annak magas költsége miatt nem realizálódott.
130 Asztalosműhely
1950-ben teljes felújításra került.
131 Központi raktár
1993-ban újították fel, a külső nyílászárókat cserélték.
134 Porta és irodaház
1997-ben teljes felújítás történt az épületen.
210 Hajóvillamossági és mázoló műhely
1950-ben lett felújítva. Műszaki állapota jó.
213 Központi öltöző
1999-ben homlokzati- és tetőfelújítás történt.
631 Kompresszorház
1999-ben homlokzati- és tetőfelújítás történt.

Állapotjelentések

2011.08.14 08:30 prozak01 állapot: 5 - pont: 7

Az épületek jó állapotúak, egy részük különböző cégeknek ad otthont, a másik részük különböző népszerű szórakozóhelyeknek -Pl. Dokk, Mokka Cuka, stb.

Új jelentés készítéséhez be kell jelentkezni.

Közeli objektumok

Lakóház (0.147 km)
Lakóház (0.176 km)
Lakóház (0.181 km)
Lakóház (0.186 km)
Lakóház (0.197 km)
Zichy-kastély (0.215 km)
Pestis-emlék (0.226 km)