Lánchíd
azonosító:
17
törzsszám:
15141
szélesség (lat):
N 47° 29,920'
hosszúság (lon):
E 19° 2,510'
védettség:
Műemléki védelem
jelleg:
Építmény
név jellemző:
Mai
eredeti kategória:
Közlekedési emlék
eredeti főtípus:
közúti közlekedés
eredeti típus:
híd
megye:
Budapest
helység:
helyrajzi szám:
24498, 14397, 14398, 14400
földhivatal:
Fővárosi Kerületek Földhivatala
rövid leírás:
Lánchíd. 1839-1849 között, tervezte W.Th. Clark, építette Clark Ádám.
:
A budai és a pesti Duna-partot összekötő klasszicista, kőpilléres lánchíd a Dunán, a Clark Ádám tér és a Roosevelt tér között.
A Dunában álló két, kváderkő falazatú mederpillérének felépítménye diadalívszerű, a nyílások armírozottak. Az útpálya fölötti rész lábazata rusztikázott, szalagdíszes övpárkány választja el a fölötte lévő sima kváderfalazattól, melyet fogrovatos, konzolos főpárkány zár le, a konzolok között fém-rozettákkal. A főpárkány fölött keskeny párkánnyal koronázott attikafal emelkedik. A nyílások fölött konzolokra illesztett oroszlánfejek, fölöttük az építéskori állami címer rekonstrukciói. A mederpillérek alsó részei ék alakban kiképzettek, nagy részük a vízvonal alatt, mélyen a mederfenékbe ágyazva állnak.
A két mederpillér párkány alatti részében lévő nyeregkamrákon átvezetett, acélszemekből készült kettős láncok tartják a vasrács szerkezetű útpályát, vékonyabb acél rudazatok közvetítésével. A láncok a két parton lévő lánckamrákban vannak lehorgonyozva. A láncok alatti vasrács szerkezet választja el az úttesttől a két szélen futó gyalogos járdákat, melyek a két mederpillért díszes vaskonzolok által tartottan megkerülik. A két szélen x-betétes öntöttvas korlát húzódik; ezeket a mederpilléreket megkerülő részeknél tömör falazat váltja fel, melybe öntöttvas lámpák ill. öntöttvas betét-díszek illeszkednek. A láncok alatti rácsszerkezeteken, ill. a híd közepén a láncokon, egykorú öntöttvas lámpák díszítik a hidat. A pillér-kapukban egy-egy hasonló lámpatest függ. Az útpálya és a kétoldalt lévő járdák aszfalt burkolatúak. A híd teljes hossza 376 méter.
A híd végeit a széleken két-két magas talapzaton fekvő kő oroszlánszobor díszíti (Marschalkó János). A talapzatok homlokoldalait öntöttvas címeres betétek, oldalait a kőbe vésett aranyozott feliratok díszítik. Mindkét parton a hídfők építményeiben egy-egy villamos aluljáró ill. gyalogos átjáró található, továbbá a pestiben még egy közúti átjáró is van. A pesti gyalogos átjáró háromnegyed kör metszetű nyílása eredeti, armírozott keretelésű, a budai átalakított, egyenes. Az íves alaprajzú villamos aluljárók és a közúti átjáró egyszerű, újabb képződmények, mindegyikben vasbeton oszlopokkal. A budai aluljáróhoz vezető íves kő támfalakon ill. a pesti kő támfalak végein díszes öntöttvas korlátok vannak. A hídfők két oldalán lépcsők vezetnek le a rakpartokra. Mindkét hídfő-kiképzést a hídon lévőkkel azonos egykarú, ill. azokhoz hasonló háromkarú öntöttvas kandeláberek díszítik.
A pesti oldalon, közvetlenül a rakparton, a hídtól távolabb egy-egy zászlótartó kőbástya emelkedik, falazatuk rusztikázott.
A Dunában álló két, kváderkő falazatú mederpillérének felépítménye diadalívszerű, a nyílások armírozottak. Az útpálya fölötti rész lábazata rusztikázott, szalagdíszes övpárkány választja el a fölötte lévő sima kváderfalazattól, melyet fogrovatos, konzolos főpárkány zár le, a konzolok között fém-rozettákkal. A főpárkány fölött keskeny párkánnyal koronázott attikafal emelkedik. A nyílások fölött konzolokra illesztett oroszlánfejek, fölöttük az építéskori állami címer rekonstrukciói. A mederpillérek alsó részei ék alakban kiképzettek, nagy részük a vízvonal alatt, mélyen a mederfenékbe ágyazva állnak.
A két mederpillér párkány alatti részében lévő nyeregkamrákon átvezetett, acélszemekből készült kettős láncok tartják a vasrács szerkezetű útpályát, vékonyabb acél rudazatok közvetítésével. A láncok a két parton lévő lánckamrákban vannak lehorgonyozva. A láncok alatti vasrács szerkezet választja el az úttesttől a két szélen futó gyalogos járdákat, melyek a két mederpillért díszes vaskonzolok által tartottan megkerülik. A két szélen x-betétes öntöttvas korlát húzódik; ezeket a mederpilléreket megkerülő részeknél tömör falazat váltja fel, melybe öntöttvas lámpák ill. öntöttvas betét-díszek illeszkednek. A láncok alatti rácsszerkezeteken, ill. a híd közepén a láncokon, egykorú öntöttvas lámpák díszítik a hidat. A pillér-kapukban egy-egy hasonló lámpatest függ. Az útpálya és a kétoldalt lévő járdák aszfalt burkolatúak. A híd teljes hossza 376 méter.
A híd végeit a széleken két-két magas talapzaton fekvő kő oroszlánszobor díszíti (Marschalkó János). A talapzatok homlokoldalait öntöttvas címeres betétek, oldalait a kőbe vésett aranyozott feliratok díszítik. Mindkét parton a hídfők építményeiben egy-egy villamos aluljáró ill. gyalogos átjáró található, továbbá a pestiben még egy közúti átjáró is van. A pesti gyalogos átjáró háromnegyed kör metszetű nyílása eredeti, armírozott keretelésű, a budai átalakított, egyenes. Az íves alaprajzú villamos aluljárók és a közúti átjáró egyszerű, újabb képződmények, mindegyikben vasbeton oszlopokkal. A budai aluljáróhoz vezető íves kő támfalakon ill. a pesti kő támfalak végein díszes öntöttvas korlátok vannak. A hídfők két oldalán lépcsők vezetnek le a rakpartokra. Mindkét hídfő-kiképzést a hídon lévőkkel azonos egykarú, ill. azokhoz hasonló háromkarú öntöttvas kandeláberek díszítik.
A pesti oldalon, közvetlenül a rakparton, a hídtól távolabb egy-egy zászlótartó kőbástya emelkedik, falazatuk rusztikázott.
Állapotjelentések
2014.08.19 09:30 piroska állapot: 4 - egyéb





Ami feltűnt, hogy néhány díszlámpáról lehullottak a címer részei.
Új jelentés készítéséhez be kell jelentkezni.Közeli objektumok
Lakóház (0.116 km)
Lakóház (0.134 km)
Az alagút keleti bejárata (0.158 km)
Lakóház (0.160 km)
Lakóház (0.171 km)
Lakóház (0.197 km)
Lakóház (0.215 km)
Sőtér-villa (0.243 km)
Középkori épületmaradvány (0.277 km)
Lakóház (0.285 km)