Acélhíd a Kis-Dunán


Ország:
Szlovákia
Szélesség (lat):
N 47° 55,820'
Hosszúság (lon):
E 17° 58,943'
Védettség van?
nem tudom
Típus:
Híd
Jelentőség:
Egyetemes jelentőség: 2
Jelentőség a szűkebb környezet/adott ország szempontjából: 4
Magyar történelmi jelentőség: 4
Jelentőség a szűkebb környezet/adott ország szempontjából: 4
Magyar történelmi jelentőség: 4
A település mai neve:
A település magyar neve:
Cím:
A településtől északra a Kis-Duna fölött
Egyéb adat:
Rövid leírás:
A Kis-Duna és a Vág folyók találkozásának közelében épült, csallóközi magyar város, Gúta középkori eredetű.
A Vág jobb partján futó, ősi nyomvonalú országút a településtől északra éri el a Kis-Dunát. Az ma is itt álló, közúti acélhíd 1898-ban épült fel. Az egy nyílású építmény fesztávja 70,7 méter. Felépítményének acélszerkezete felül ívelt. Ehhez kapcsolódnak a szegecselt, rácsos tartók, amelyek a járófelületet hordozzák.
A híd nagy-nagy szerencsével túlélte a II. Világháborút. A hidat érte ugyan bombatalálat, de az nem robbant fel, csak a felépítményt rongálta meg kissé. Ugyancsak megmenekült a háború végén, a visszavonuló német csapatok szisztematikus hídpusztításától is.
A híd szinte probléma nélkül látta el feladatát egészen 2005-ig. Ekkor végezték el teljes rekonstrukcióját, amely az itt zajló nagy járműforgalom okozta károsodások miatt vált különösen szükségessé. A javítás alatt a forgalmat a híd mellé épített ideiglenes pontonhíd bonyolította.
A leíráshoz felhasználtuk Peter Paulík: Mosti na území Slovenska. (Bratislava, 2014.) c. munkáját. A képek szintén e kötetből származnak.
A Vág jobb partján futó, ősi nyomvonalú országút a településtől északra éri el a Kis-Dunát. Az ma is itt álló, közúti acélhíd 1898-ban épült fel. Az egy nyílású építmény fesztávja 70,7 méter. Felépítményének acélszerkezete felül ívelt. Ehhez kapcsolódnak a szegecselt, rácsos tartók, amelyek a járófelületet hordozzák.
A híd nagy-nagy szerencsével túlélte a II. Világháborút. A hidat érte ugyan bombatalálat, de az nem robbant fel, csak a felépítményt rongálta meg kissé. Ugyancsak megmenekült a háború végén, a visszavonuló német csapatok szisztematikus hídpusztításától is.
A híd szinte probléma nélkül látta el feladatát egészen 2005-ig. Ekkor végezték el teljes rekonstrukcióját, amely az itt zajló nagy járműforgalom okozta károsodások miatt vált különösen szükségessé. A javítás alatt a forgalmat a híd mellé épített ideiglenes pontonhíd bonyolította.
A leíráshoz felhasználtuk Peter Paulík: Mosti na území Slovenska. (Bratislava, 2014.) c. munkáját. A képek szintén e kötetből származnak.
Adatlapot készítette:
szépmíves
Adatfelvétel ideje:
2018-04-27 16:05:15
Közeli objektumok
Békavár (1.721 km)
Hajómalom (1.801 km)
Öreg Iskola (1.994 km)
Régi Vágduna híd maradványai (2.750 km)
Vasbeton közúti híd (11.415 km)
Falumúzeum (13.551 km)
Károlyi-kastély (13.657 km)
Református templom (14.275 km)
Szentháromság kápolna (14.513 km)
Szent Ferenc templom és kolostor (14.813 km)