Megújulásunk támogatója:  

Vasúti híd


Forrás: Peter Paulík könyve

Forrás: Peter Paulík könyve

Forrás: Jonáš Sarvaš / Panoramio

Forrás: Jonáš Sarvaš / Panoramio

Forrás: Peter Paulík könyve
Ország:
Szlovákia
Szélesség (lat):
N 48° 26,963'
Hosszúság (lon):
E 19° 6,291'
Védettség van?
nem
Típus:
Híd
Jelentőség:
Egyetemes jelentőség: 2
Jelentőség a szűkebb környezet/adott ország szempontjából: 3
Magyar történelmi jelentőség: 1
A település mai neve:
A település magyar neve:
A település német neve:
A település latin neve:
Cím:
A falutól délre, erdős területen, egy kisebb völgy fölött
Egyéb adat:
Rövid leírás:
A Magyar Államvasutak 1891-ben fejezte be a Balassagyarmatot a Garam-parti Csatával összekötő, új vasútvonalat. Ehhez észak felől csatlakozott - először még mint helyi érdekű vasút - az Ipolyságtól Korponáig vezető szárnyvonal. Miután a trianoni béke e területet az újonnan létrehozott csehszlovák államnak adta, 1925-ben e szárnyvonalat meghosszabbították egészen Zólyomig. A vonalon a hegyes-völgyes domborzatú táj miatt nem kevesebb, mint 120 db kisebb-nagyobb vasúti hidat kellett megépíteni. Ezek szerkezete és építési technológiája rend szerint azonos volt: tömörített vasbetonból készültek, felületüket pedig terméskővel burkolták be. A hidak legtöbbje ugyan csak egynyílású volt, de akadt köztük több tíz méter hosszúságú műtárgy is.

E jelentékenyebb hidak sorába tartozik a Dobronya határában megépült viadukt is a maga 83 méteres hosszával. A kis völgyet hat darab, boltíves nyílással hidalja át, melyek fesztávolsága egyenként 11 méter, a híd magassága pedig hozzávetőlegesen 13,5 méter

A leíráshoz felhasználtuk Peter Paulík: Mosti na území Slovenska. (Bratislava, 2014.) c. munkáját.
Adatlapot készítette:
szépmíves
Adatfelvétel ideje:
2017-01-09 13:28:13
 
 

Összetett keresés

Új jelentés készítéséhez be kell jelentkezni.