Megújulásunk támogatója:  

Viadukt



Ország:
Szlovákia
Szélesség (lat):
N 48° 23,634'
Hosszúság (lon):
E 19° 5,328'
Védettség van?
nem tudom
Típus:
Híd
Jelentőség:
Egyetemes jelentőség: 1
Jelentőség a szűkebb környezet/adott ország szempontjából: 1
Magyar történelmi jelentőség: 1
A település mai neve:
A település magyar neve:
A település német neve:
A település latin neve:
Cím:
A várostól északra a Zólyomba tartó vasútvonalon
Egyéb adat:
Rövid leírás:
A Garam partjához közeli Csata faluból keletre, Balassagyarmatra vezető vasútvonalat a Magyar Államvasutak egyik leányvállalata, a Garam-Ipolyvölgyi MÁV Helyiérdekű Vasút építtette még 1891-ben. E korban megszokott módon a fővonalakhoz, azok megépültét követően, gyakran szárnyvonalak épültek ki. Itt is ez történt, amikor 1898-1899-ben a fővonalból az Ipoly melletti Ipolyságnál elágazva, északi irányban, Korpona felé épült szárnyvonal. A trianoni békeszerződés e területeket az újonnan kreált Csehszlovákiának juttatta. Már az új állam építtette meg 1923-1925-ben e szárnyvonal meghosszabbítását, egészen Zólyomig. Az itt már nehezebb természeti körülmények között vezető nyomvonalon több alagutat és völgyhidat is építettek.

Ezek sorában épült fel a Korponától északra lévő szakaszon egy jelentős méretű viadukt. A vonal leghosszabb hídjának számító építmény mintegy 120 méteres. Központi része szegecselt acélgerendákból épült, alul ívelt hídszerkezet, melynek fesztávja 35,6 méteres. Ezen kívül nyolc darab, egyenként 14 méteres nyílású, félköríves boltozatokból álló részből áll, melyek betonból épültek. Ezek felületét kővel borították.

A hidat végül 1925-ben adták át a forgalomnak.

A leíráshoz felhasználtuk Peter Paulík: Mosti na území Slovenska. (Bratislava, 2014.) c. munkáját. A képek szintén e kötetből származnak.
Adatlapot készítette:
szépmíves
Adatfelvétel ideje:
2018-05-07 13:57:29
 
 

Összetett keresés

Új jelentés készítéséhez be kell jelentkezni.