Unitárius templom

Forrás: www.marosszek.ro
Ország:
Románia
Szélesség (lat):
N 46° 35,030'
Hosszúság (lon):
E 24° 47,932'
Védettség van?
igen
Védettség száma:
MS-II-m-A-15726
Típus:
Templom
Jelentőség:
Egyetemes jelentőség: 2
Jelentőség a szűkebb környezet/adott ország szempontjából: 3
Magyar történelmi jelentőség: 3
Jelentőség a szűkebb környezet/adott ország szempontjából: 3
Magyar történelmi jelentőség: 3
A település mai neve:
A település magyar neve:
Cím:
Nyárádszentmárton, 58 szám
Egyéb adat:
Rövid leírás:
Az 1332-ben Sancto Martino, 1453-ban pedig Zenthmarthon néven jelentkező helység templomának építési idejét a 13. századra teszik. Egyenes záródású régi szentélyéből csak félköríves keretezésű, befalazott sekrestyeajtaja, a csúcsíves diadalív és a vakalakítású papiszék maradt meg. Déli és nyugati kapuja is csúcsíves.
A hajó nyugati karzatán található felirat szerint Ali basa hadai 1661-ben úgy leégetik a templomot, hogy csak falai maradnak meg. A hagyomány úgy tudja, hogy az ide menekültek is mind bennégnek. A templom helyreállításában ezután annak a Tóth Istvánnak van jelentős szerepe, akinek nevét az egyik 1675-ből származó padon találjuk. Az északi falba Toroczkai József feleségének, Orbok Katának 1798-as sírköve van beépítve. A templom alatti kriptában Tóth és Toroczkai-ősök pihennek.
1629-ig fa harangláb állott a templom mellett. A most látható tornyot 1698-ban segesvári kőművesek kezdik építeni „de revoluciok kezdődvén azonban az országban ”(II. Rákóczi Ferenc-féle szabadságharc) félbemaradnak a munkálatok. A zömök kőtorony építését, melybe belefoglalják a régi homlokzatról származó dupla köríves vakablakot és a faragott körablakot is, 1702-ben júniusában folytatják és hat hét alatt be is fejezik. A négy fiatorony csak 1720-ra készül el.
Kazettás mennyezete és karzata 1667-ben készült. Az évszámot a nyugati karzat bokrétás edényt ábrázoló festményén és a mesterkazettán is megtaláljuk. A mennyezet 63 táblájával (hosszában 9, széltében 7) a közepes méretűek közé sorolható. Kelemen Lajos így írja le őket Művészettörténeti tanulmányai I. kötetében : „..főleg piros, ritkábban kékes virágok és csokrok, más lapokon levéldíszítmények...reneszánsz babérkoszorúba foglalt levélmotívumok töltik be, s végül hat táblán az állatvilágból vett ábrázolások is helyet nyertek”. A középen található két feliratos kazetta egyikén ez olvasható : Illius in Laudem reparantur tecta perennem/Qui Deus est solus Primaque Causa Boni . Fölötte a dátum: A:D:16 I 67 . és a mennyezetfestők, Kozma Mihály, Havadi András asztalosok valamint Sipos János Dékány nevét látjuk.
A templomot pihenőpadokkal ellátott fakerítés övezi , a bejárati lépcső mellett még ma is látható a „szégyenkő”, amelyen a falu törvényei ellen vétkezőket állították pellengérre. A templomkertbe áthelyezett régi cserefakapun az 1673-as évszám olvasható.
Források:
Léstyán Ferenc, Megszentelt kövek, Gyulafehérvár, 2000.
Kelemen Lajos, Művészettörténeti tanulmányok. I., Bukarest, 1977.
A hajó nyugati karzatán található felirat szerint Ali basa hadai 1661-ben úgy leégetik a templomot, hogy csak falai maradnak meg. A hagyomány úgy tudja, hogy az ide menekültek is mind bennégnek. A templom helyreállításában ezután annak a Tóth Istvánnak van jelentős szerepe, akinek nevét az egyik 1675-ből származó padon találjuk. Az északi falba Toroczkai József feleségének, Orbok Katának 1798-as sírköve van beépítve. A templom alatti kriptában Tóth és Toroczkai-ősök pihennek.
1629-ig fa harangláb állott a templom mellett. A most látható tornyot 1698-ban segesvári kőművesek kezdik építeni „de revoluciok kezdődvén azonban az országban ”(II. Rákóczi Ferenc-féle szabadságharc) félbemaradnak a munkálatok. A zömök kőtorony építését, melybe belefoglalják a régi homlokzatról származó dupla köríves vakablakot és a faragott körablakot is, 1702-ben júniusában folytatják és hat hét alatt be is fejezik. A négy fiatorony csak 1720-ra készül el.
Kazettás mennyezete és karzata 1667-ben készült. Az évszámot a nyugati karzat bokrétás edényt ábrázoló festményén és a mesterkazettán is megtaláljuk. A mennyezet 63 táblájával (hosszában 9, széltében 7) a közepes méretűek közé sorolható. Kelemen Lajos így írja le őket Művészettörténeti tanulmányai I. kötetében : „..főleg piros, ritkábban kékes virágok és csokrok, más lapokon levéldíszítmények...reneszánsz babérkoszorúba foglalt levélmotívumok töltik be, s végül hat táblán az állatvilágból vett ábrázolások is helyet nyertek”. A középen található két feliratos kazetta egyikén ez olvasható : Illius in Laudem reparantur tecta perennem/Qui Deus est solus Primaque Causa Boni . Fölötte a dátum: A:D:16 I 67 . és a mennyezetfestők, Kozma Mihály, Havadi András asztalosok valamint Sipos János Dékány nevét látjuk.
A templomot pihenőpadokkal ellátott fakerítés övezi , a bejárati lépcső mellett még ma is látható a „szégyenkő”, amelyen a falu törvényei ellen vétkezőket állították pellengérre. A templomkertbe áthelyezett régi cserefakapun az 1673-as évszám olvasható.
Források:
Léstyán Ferenc, Megszentelt kövek, Gyulafehérvár, 2000.
Kelemen Lajos, Művészettörténeti tanulmányok. I., Bukarest, 1977.
Adatlapot készítette:
schlosser
Adatfelvétel ideje:
2013-03-30 23:04:34
Közeli objektumok
Református templom (5.789 km)
Szent Mihály arkangyal plébániatemplom (5.860 km)
Szent Adalbert püspök és vértanú templom (6.719 km)
Református templom (6.888 km)
Református templom (7.600 km)
Ferences templom (8.093 km)
Unitárius templom (8.597 km)
Református templom (8.866 km)
Unitárius templom (9.666 km)
Szentháromság plébániatemplom (10.311 km)